Іван Друзь: «Громадам на Тернопільщині дали вибір – без вибору»

Іван Друзь: «Громадам на Тернопільщині дали вибір – без вибору»

«Наш ДЕНЬ» продовжує обговорення адміністративно-територіальної реформи. Сьогодні на запитання, які хвилюють жителів області, відповідає депутат обласної ради від ВО «Свобода» Іван ДРУЗЬ.

– Згідно перспективного плану, розробленого робочою групою при ОДА, у Тернопільській області передбачається уже 38 територіальних громад. Проте ініціативи з об’єднання добровільними можна назвати лише умовно, а проекти перспективних планів погоджуються, як показує практика, з подання влади, часто навіть без відома громад.

– Депутати обласної ради якраз активно вивчають питання адміністративно-територіальної реформи: проводимо консультації, обговорення на місцях. Можу стверджувати, що люди не мають повної інформації з цього приводу, оскільки процес відбувається зверху донизу, хоча має бути навпаки. У кожному населеному пункті слід провести громадські слухання, на яких представники влади мають донести людям, що планується зробити, яким чином і  що стане краще, а що, можливо, викличе на початках певні труднощі. Є багато незрозумілостей.  Наприклад, вже зараз закладаються межі майбутніх адміністративних одиниць. А ніхто ж не спитав людей, чи хочуть вони в ту адміністративну одиницю, чи ні? Чи хотіли б створити на базі 2-3 сіл свій адміністративний центр, й укрупнившись, саме так господарювати на рідній землі.

– Чиновники від влади ставлять у приклад Польщу, де пройшла територіально-адміністративна реформа.

– При цьому, правда, чомусь забувають озвучити деякі відмінності. Наприклад, на Лановецький район планується одна громада, а це – 30 тисяч чоловік, більше 20 сільських рад. У Польщі громади налічують 5-7 тисяч населення. Є і менші, і більші – якщо входить велике місто. Оскільки в Україні 55 відсотків сільського населення, то громади в основному будуть формуватися за рахунок територій сіл. І ще: у Польщі процес реформування проходив близько 5-7 років. Тобто, таку масштабну і важливу реформу, яка зачіпає всі верстви населення, не можна провести за півроку, як нав’язує українська влада. Усі розуміють, що зміни потрібні. Але, декларуючи на словах добровільність об’єднання, влада дала громадам, простим людям – вибір без вибору. Сказали: ви маєте входити в ту чи іншу територіальну громаду і все. Якраз під час зустрічей ми інформуємо, що право громади об’єднатися є не тільки з певними центрами, які пропагують обласна та райдержадміністрації. Жителі самі мають обирати, що для них є пріоритетом. Я особисто відвідав 5 районів, і в принципі проблематика скрізь одна і та ж –  людей не питають їхньої згоди, а, фактично, насильно включають в межі визначених адміністративних одиниць.

– Обіцяють, що коли відбудеться об’єднання – на села впаде майже рай: і дороги добротні з’являться, і медичне обслуговування та освіта стануть європейськими. Мовляв, за рахунок скорочення сільрад відбудеться економія коштів. Хоча досі ніхто чітко не сказав, скільки грошей потрібно на створення нових центрів та їхніх апаратів.

– А що досі заважало державі підтримати село? Адже логічно, перш ніж об’єднувати населені пункти, потрібно було подбати хоч про якусь інфраструктуру. Щоб машини швидкої, пожежної могли доїхати до місця події за 20 хвилин, як прописано, але цього і зараз немає. Я завжди запитую чиновників, які доповідають від влади з даного питання: що стане краще для простих мешканців сіл, віддалених від новостворених центрів за 10-15 км? Чи якість послуг поліпшиться, чи стануть ці послуги ближчими? Зараз при потребі людина звертається в сільську раду, їй надають і посвідчують необхідні довідки згідно діючого законодавства, тобто вона отримує послуги на місці. Після пропонованої владою реформи староста не буде мати таких повноважень, він буде лише допомагати брати документи і везти до центру. Тож наближення послуг до людей не буде абсолютно. До речі, зараз сільські ради видають від 10 до 20 довідок в день. Якщо в об’єднану громаду увійде 40 сільських рад, який штат потрібно зробити у відділі звернень чи прийому громадян, щоб опрацювати таку кількість? А довідку потрібно не лише виписати – документи слід опрацювати і дати кваліфіковану відповідь. Тим паче, жодної електронної бази нема.

Взагалі, проходить такий собі шантаж. У сільських рад спочатку забрали ПДФО (податок на доходи фізичних осіб). А тепер чиновники обіцяють: якщо об’єднаєтеся, ми вам цей податок повернемо. Є багато запитань і з приводу методики формування спроможної територіальної громади, де вказано, що у центральному населеному пункті має бути не менше 250 учнів і 100 дошкільнят. При цьому, думаю, всі усвідомлюють, що село постійно «реформували». Розпаювання землі і розвал так званих колективних господарств – усе це була цілеспрямована політика, і натомість нічого дієвого не запропонували. Це призвело до того, що в Україні, в області села просто вимирають. Тотальна ліквідація сільських рад – це ще один крок до знищення села. Бо за цим, як би хто не хотів це приховати, закриття малокомплектних шкіл, дитячих садочків, ФАПів, будинків  культури… Пропонована у такому вигляді територіальна реформа – це суттєва загроза саме для малих і середніх сіл, бо в майбутній об’єднаній громаді навіть депутати будуть представлені пропорційно від кількості виборців. Якщо об’єднаються декілька малих сіл навколо міста або великого села, то, зрозуміло, що вони не зможуть повністю відстоювати свої інтереси, бо будуть у меншості. Ось тому і є чимало побоювань. Подібні рішення мають прийматися  на основі чітко розрахованих показників економічного, соціального, бюджетного характеру. Хоча ми готові підтримати кожну громаду, яка виявить добровільне бажання до об’єднання. Але виступаємо категорично проти, щоб це відбувалося адміністративним тиском.

– У 2016 очікується зняття мораторію на продаж землі.

– У цьому теж криється небезпека. Депутати обласної ради на останній сесії прийняли звернення до Верховної Ради щодо продовження мораторію, оскільки земля є національним багатством. Якщо людина навіть захоче продати землю, то тільки у власність держави, щоб держава викуповувала, а не перепродувала з рук у руки. Бо через певних посередників закордонні чи місцеві олігархи можуть скупити усе за безцінь.

До речі, зараз сільські ради розпоряджаються землею в межах населених пунктів. Коли буде створена одна укрупнена громада на базі цілого району чи довкіл центру, землями буде розпоряджатися керівник чи виконком цієї громади в межах і за межами населених пунктів? Щодо цього чіткої законодавчої бази поки що нема. Є тільки закон про добровільне об’єднання громад і закон, який регламентує певні відносини про співпрацю громад. Тобто, є методологія, затверджена Кабміном, на основі якої розробляється перспективний план про об’єднання громад. Отож, хто і яким чином буде розпоряджатися землею? Це будуть представлені громадою, призначені зверху особи? Чи зважатимуть вони на думку громади чи розпоряджатимуться самостійно? Ось такі питання є досить болючі. В області і зараз маємо факти подібних  розпоряджень, коли землі виділяють людям, які тут ніколи не проживали, не мають ніякого стосунку до  місцевих громад. А коли буде скасовано мораторій, чи буде керівник об’єднаної громади ефективно одноосібно відстоювати ці питання?

– Довкіл Байковець, маленького приміського села, об’єднуються інші населені пункти. Село нині багате, оскільки у ньому «прописане» потужне підприємство «Борднетце –Україна».  Хоча там немає навіть середньої школи і логічніше було б деяким населеним пунктам   пристати до Тернополя. Тим паче, що їхні жителі користуються медичними, освітніми послугами якраз обласного центру.

– Розумієте, мають бути виписані чіткі правила надходження та пропорційного розподілу коштів, а не «…я тобі обіцяю». Як і критерії спроможних територіальних громад. Підприємство сьогодні є, завтра може перереєструватися, умовно кажучи, в тому ж Тернополі чи деінде. Ще хочу зачепити таке питання як виконкоми об’єднаних громад. Наскільки при кількості 30 чоловік вони будуть ефективними? Виконком – це орган дієвий, повинен збиратися раз на тиждень або навіть два рази. Чи готовий такий великий виконком прийняти важливі рішення, особливо про розподілі, як я казав, коштів, коли кожен захоче  потягнути ковдру на себе? На мою думку, такі масштабні  громади, які будуть включати 20-30 тисяч чоловік, не будуть ніколи ефективними. Ефективними будуть громади, які включатимуть 3-5 тисяч чоловік.

–  Взагалі, виходить якось дивно: влада пропонує спочатку затвердити центри громад, а після цього вже будуть надсилати у населені пункти запрошення і проводити обговорення. А якщо мешканці не хочуть ні до тієї громади, ні до іншої? Чи можуть вони утворити свій центр? Адже цей план представляють як перспективний.

– Адміністрація розробила цей план, депутати обласної ради його затверджують і подають у Кабмін.  Якщо пізніше ми внесемо якісь зміни, чи буде воля депутатів обласної ради підтримати інше рішення, і чи буде воля Кабміну? Тобто, якщо зараз не підійти до цього питання відповідально, то пізніше у громади, як я казав, залишиться вибір без вибору. Згадайте, як під час Революції гідності нинішні керівники держави обіцяли з трибуни Майдану, що будуть ліквідовані адміністрації, владу передадуть виконкомам. Але теперішня реформа – це не є розробка уряду Яценюка, це є розробка ще президента Кучми і тодішнього віце-прем’єра Романа Безсмертного. На окремих роздаткових матеріалах навіть дати не поміняли. Можливо, маленькі села і доцільно об’єднати, але треба  провести відповідні роз’яснення, і люди на це б пішли.

– Влада оперує цифрою 100 мільйонів гривень. Мовляв, стільки буде виділено на адмінреформу.

– По-перше, незрозуміло, як ці кошти будуть розподілені. Але точно, левова частка піде на оформлення документів, тому що зі зміною адміністративного устрою треба буде міняти і всю документацію – статути установ тощо. Головне, не потрібно маніпулювати людьми. Залякувати – якщо не об’єднаєтеся, залишимо без державних субвенцій. Але ж мова йде не просто про перемальовування документів, а про повну відповідальність за надання всього переліку адміністративних послуг. І про долю мільйонів людей.

Зіна КУШНІРУК.

Автор

Зіна Кушнірук

Редактор




Схожі публікації

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *