Дистанційне навчання на Тернопільщині: плюси і мінуси

Дистанційне навчання на Тернопільщині: плюси і мінуси

Управлінням Державної служби якості освіти у Тернопільській області проведено вивчення стану організації освітнього процесу з використанням технологій дистанційного навчання в закладах загальної середньої освіти області шляхом здійснення аналізу інформації, яка розміщена на вебсайтах закладів, онлайн-опитування директорів та виїзду в окремі заклади освіти. 

Станом на 1.09.2021 в області функціонують 653 заклади загальної середньої освіти, а в період, що досліджувався (07-22.10.2021), освітній процес із використанням технологій дистанційного навчання організовували у 30 школах (4,6%) із причин низького відсотка вакцинованих педагогічних працівників, високого рівня захворюваності серед учасників освітнього процесу та невідповідного температурного режиму приміщень.

Найбільше закладів освіти, де запровадили дистанційну форму навчання, – в Кременецькій, Лановецькій, Золотопотіцькій, Скалатській територіальних громадах.

Загальна кількість учнів, які навчалися дистанційно – 4244, із них 203 учні 1-4 класів. Кількість педагогічних працівників, які здійснювали освітній процес з використання технологій дистанційного навчання, – 603.

У ході вивчення встановлено:

у всіх закладах освіти організовано освітній процес з використанням технологій дистанційного навчання;

 кожен другий заклад розмістив усю необхідну інформацію про організацію освітнього процесу під час дистанційної форми навчання на власних вебсайтах/ сторінках соціальних мереж;

у переважній більшості закладів освітній процес відбувався відповідно до розкладу навчальних занять очного навчання із змінами в частині тривалості уроків відповідно до Санітарного регламенту;

майже в усіх закладах освіти дистанційне навчання організовано з поєднанням синхронного та асинхронного режимів, лише у Бучацькому ліцеї здійснюють дистанційне навчання в синхронному режимі.

У процесі вивчення організації освітнього процесу з використанням технологій дистанційного навчання працівниками управління Служби відвідано 32 навчальних занять у режимі онлайн, відповідно до розкладу уроків закладів освіти. Під час спостереження з’ясовано, що переважна більшість учнів перебували на своїх домашніх робочих місцях з ввімкнутою веб-камерою, що свідчить про відповідальне ставлення до навчання та зацікавленість предметом.

Учителі використовували різні ресурси, залежно від типу уроку і його структури, зокрема хмарні сервіси Google (Workspace, Classroom, Google Meet, Class Time), онлайн-сервіси та інструменти для проведення відеоконференцій та онлайн-зустрічей за допомогою програмних застосунків Zoom, Team та Skype, а для підвищення пізнавальної активності учнів – презентації, інтерактивні вправи, демонстрації, зокрема відео та анімаційні, посилання на освітні платформи та електронні ресурси, завдання до теми та рекомендації для виконання.

Оцінювання здобувачів освіти проводилося в режимі онлайн або на дистанційних платформах, де є відповідна функція та інструментарій. Домашні завдання супроводжувалися інструктажем щодо їх виконання, озвучувалися критерії оцінювання та вказувалися терміни виконання.

Серед досягнень організації освітнього процесу з використанням технологій дистанційного навчання в закладах загальної середньої освіти області можна відзначити: високий рівень цифрової грамотності та використання педагогічними працівниками технологій дистанційного навчання; підвищення рівня інформаційно-комунікаційних компетенцій учасників освітнього процесу.

Водночас, найбільш складним у процесі реалізації дистанційного навчання залишаються питання щодо:

належного матеріально-технічного забезпечення закладів загальної середньої освіти (засоби для дистанційного та онлайн-навчання, доступ/ швидкість мережі Інтернет): Космиринська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів (232 учнів/ 17 педпрацівників/ 0 комп’ютерів, використовуються власні персональні комп’ютери з доступом до мережі інтернет), Бариська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів (162 учнів/ 27 педпрацівників/  5 комп’ютерів), ліцей з початковою школою гімназія с.Лідихів (145 учнів/ 24 педпрацівників/  5 комп’ютерів), Дунаївська загальноосвітня школа імені Олександра Капіноса (148 учнів/ 24 педпрацівників/  8 комп’ютерів), Кімнатецька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів (89 учнів/ 23 педпрацівників/ 4 комп’ютери);

матеріально-технічного забезпечення (сучасні мобільні пристрої, комп’ютери та інших ґаджети) та доступ/ швидкість мережі Інтернет здобувачів освіти/ педагогічних працівників;

відсутності мотивації до навчання здобувачів освіти (не всі учні виходять на зв’язок, не виконують домашні завдання, не беруть участь в онлайн-уроках);

неготовності учнів працювати самостійно, труднощі у виконанні домашніх завдань; 

ненормованого робочого дня учителів.

Результати вивчення демонструють, що якість організації освітнього процесу з використанням технологій дистанційного навчання в закладах загальної середньої освіти області повинна забезпечуватися шляхом консолідації зусиль – місцевої влади, школи, учителів, учнів, батьків, спонсорів і волонтерів, задля створення умов для здобуття доступної та неперервної якісної повної загальної середньої освіти, з урахуванням діджиталізації освітнього середовища (забезпечення закладів освіти швидкісним доступом до мережі Інтернет, здобувачів освіти і педагогічних працівників – цифровими пристроями та електронними освітніми ресурсами).

Автор

Avatar

журналіст, газета "Наш ДЕНЬ"




Схожі публікації

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *