До школи – без стресів і страху: як першачкам звикнути до навчання

До школи – без стресів і страху: як першачкам звикнути до навчання

Останній місяць безтурботного дитячого життя. Далі – школа. Особливо цей період складний для першокласників та їх родин. Як налаштувати маленького учня, щоб перший клас не обернувся для сім`ї суцільним стресом, «Нашому ДНЮ» розповіла психолог Світлана Михайлова.

Як зрозуміти, що дитина адаптувалася?

Старт навчання в школі – складний і відповідальний момент. Адже життя дитини різко змінюється. На зміну безтурботним будням приходять нові правила, вимоги, також з’являються нові люди, з якими потрібно налагодити відносини.

– Звикання до школи – тривалий індивідуальний процес. Згідно зі статистикою, тільки 50% дітей адаптується до нових умов і вимог протягом півроку. Іншим потрібно більше часу, – зазначає психолог Світлана Михайлова. – Процес адаптації  відбувається на біологічному (пристосування до нового режиму навчання й життя), психологічному (входження до нової системи вимог, пов’язаних з виконанням навчальної діяльності) та соціальному (входження до учнівського колективу) рівнях.

Існує три види адаптації: високий, середній та низький. Високий свідчить про те, що першокласник позитивно ставиться до школи, адекватно сприймає правила і вимоги, легко засвоює навчальний матеріал, виявляє високу зацікавленість до самостійної навчальної роботи. Середній рівень адаптації проявляється тим, що учень позитивно ставиться до школи: засвоює основний зміст програми, самостійно розв’язує типові задачі, майже завжди готується до уроків. Низький рівень адаптації – першокласник негативно або байдуже ставиться до школи: часто скаржиться на здоров’я, погане самопочуття, в нього переважає пригнічений настрій, спостерігаються порушення дисципліни; матеріал, який пояснює вчитель, засвоює фрагментарно, потребує систематичних нагадувань.

 

Чому ж дитині так важко звикнути до школи? По-перше, змінюється соціальна позиція дитини. По-друге, відбувається зміна діяльності. Діти вже не можуть лише гуляти і гратися. Вони  повинні навчитися запам’ятовувати учбовий  матеріал, формулювати думку, вирішувати задачі, тобто дитина змушена робити те, що їй не завжди хочеться. По-третє, це зміна соціального оточення. Окрім рідних і друзів, з’являється вчитель, однокласники. Потрібно налагоджувати контакти і формувати нові соціальні зв’язки. Одна з найголовніших проблем – заборона рухової активності дітей, підтримка активної уваги та зосередженості. Першокласники, буває, не розуміють, навіщо на уроці піднімати руку або вставати, коли в клас входить вчитель. Вони можуть вийти з класу посеред уроку, голосно заговорити з сусідом за партою.

Як батьки можуть допомогти?

Світлана Михайлова радить починати готувати дитину до школи за місяць до початку навчального року.

– Розробіть з дитинкою порядок дня. Поясніть те, наскільки важливим є режим для її здоров’я та успішності, – рекомендує вона. – Дайте дитині зрозуміти, що вона доросла, і самостійно може приймати будь-які рішення. Проводжаючи дитину до школи‚ побажайте їй успіхів, скажіть кілька лагідних слів. Після школи не змушуйте дитину виконувати домашнє завдання. Як-не-як, вона ще не звикла до такого режиму, їй потрібен відпочинок. Не забувайте, ваша дитина прийшла в школу, щоб вчитися, у неї може щось не відразу виходити, це природно. Дитина має право на помилку. Якщо вас щось турбує в поведінці дитини, його навчальних справах, не соромтеся звертатися за порадою і консультацією до вчителя або шкільного психолога.

Юля СЕМЕНЮК.

Автор




Схожі публікації

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *