Шліцове з’єднання карданного валу

Практично всі вантажні авто мають задній привід, що дозволяє успішно транспортувати важкі вантажі. Для передачі обертального руху від розподільного вала ДВС через КПП на диференціал задньої осі використовується карданний вал, від справності якого залежить функціональність всієї системи. Поряд зі шпонковим, на механізмі застосовується також шліцове з’єднання, що дозволяє змінювати довжину кардана при маневруванні, а також проїзді нерівностей.

Пристрій і принцип роботи шліцьового з’єднання

З конструкційної точки зору механізм складається з шліца-втулки і наконечника, який повинен вільно входити в неї, причому з попаданням в прорізи. Завдяки цьому отримується механізм впевнено передає обертальний рух поздовжньо, виключаючи поперечне обертання. Кожне шлицевое з’єднання має обмежувачі, що дозволяють контролювати розбіжності елементів, виключаючи тим самим ризик як зіскакування, так і занадто великої розбіжності. При цьому механізм відчуває серйозні навантаження наступного характеру:

  • ударні, обумовлені зіткненням шліцов;
  • поперечно-деформаційні, які відбуваються при передачі обертання;
  • корозійні, що виникають із-за попадання вологи і агресивних складів;
  • згинаються, які поступово посилюються через збільшення кута розбіжності між наконечником і втулкою.

З метою зменшення навантаження на карданний вал конструктори виконують дане з’єднання максимально міцним, використовуючи спеціальні склади. Місце входження втулки закривається сальниками і манжетами, щоб запобігти витікання мастила, а також проникнення всередину пилу і бруду, що може привести до передчасного зносу.

Особливості поломок і ознаки неполадок

Важливо відзначити, що шлицеві і шпонкові з’єднання однаково схильні до високих експлуатаційних навантажень, які приводять до їх поступового зносу. Як правило, найчастіше виходять з ладу шліци, причиною чого є природне стирання граней. З головних ознак проблем з карданом виділяють наступні:

  • виникнення сторонніх звуків при початку руху, розгоні або гальмуванні, перемиканні передач;
  • поява на певній швидкості вібрації, яка може як посилюватися, так і пропадати.

Кожен вантажний автомобіль, включаючи КАМАЗ, ТАТА, ГАЗ, ЕТАЛОН, ПАЗ, ГАЗель, УАЗ, МАЗ, УРАЛ і I-VAN має свій регламентний термін заміни шліцьового з’єднання кардана, на що слід звертати увагу. При перших ознаках неполадки слід якомога раніше їхати на СТО для діагностики системи.

Автор

Avatar

журналіст, газета "Наш ДЕНЬ"




Схожі публікації

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *