За підрахунками спеціалістів, щорічні збитки, які завдаються дорожньому господарству внаслідок руйнування доріг, спричинених рухом великовагових транспортних засобів, складає більше 2 млрд гривень. Улітку великотоннажні авто залишають після себе колійність і напливи на дорожньому покритті.
Окрім того, надміру навантажені транспортні засоби створюють загрозу безпеці руху для інших водіїв та пішоходів. Про це повідомляють у прес-службі САД у Тернопільській області.
Тернопільська область – аграрна. У період жнив через рух великотоннажних автомобілів, які перевозять урожай, відбувається значне руйнування доріг. Несуча спроможність практично всіх доріг області значно менша встановлених на сьогодні норм, адже дороги будували у 1970-80-их роках, тоді й автомобілів було менше і не було, таких як сьогодні, великогабаритних транспортних засобів.
Дорожники запевняють, що роблять усе можливе аби зберегти автошляхи краю. «Останні два роки ремонтуємо дороги тільки з укріпленням основи. Цей метод, звісно, дорожчий, однак такий ремонт надійніший та якісніший відповідно і дорога прослужить довше», – розповідає начальник Служби автомобільних доріг області Богдан Юлик.
Цьогорічний результат роботи шляховиків за методом холодної регенерації або ресайклінгу можна відчути, проїхавшись об’їзною Копиченець та Козови, при виїзді з Тернополя у напрямку Кременця, та на двох ділянках дороги від смт. Дружба до Дарахівського перехрестя. Окрім цього, щоденно тривають роботи з ліквідації ямковості, колійності, напливів, просадок та інших деформацій дорожнього покриття.
Але не все залежить від дорожників. Важливу роль у збереженні доріг відіграє правильне їх використання, особливо це стосується габаритних автомобілів.
Аби проконтролювати рух фур на дорогах Тернопільщини, працюють два сучасні габаритно-вагові комплекси (ГВК), аналогів яких немає в Україні. Перевагою саме цих ГВК є те, що вони – мобільні і працюють з мінімальним відсотком похибки, що дозволяє оцінити реальну ситуацію на дорогах. До того ж, щодня їх встановлюють на інших ділянках автошляхів Тернопільщини, аби водії не змогли передбачити розташування ГВК. Працюють без вихідних, зважуючи щоденно близько 100 великотоннажних автомобілів. На кожному з комплексів присутні працівники Служби автомобільних доріг, Укртрансбезпеки та Нацполіції, а також представники громадськості. Штрафи оформляються у євро і залежать від відстані, яку проїхав порушник та на скільки транспортний засіб перевантажений.
«Результати зважування невтішні: кожна десята фура перевантажена в середньому на 5-8 тонн, а бувають і такі випадки, що перевантаження сягає майже удвічі. Лояльності до якихось структур чи підприємств немає і бути не може, – розповідає Богдан Іванович. – Найбільше проблем маємо з компанією «Транссервіс-1», водії якої відмовляються надавати під час перевірки документи. Багато порушників є і серед аграріїв».
Нормативними документами передбачено здійснення перевезення вантажів із загальною масою (разом із масою транспортного засобу) не більше 40 тонн. До речі, зазначена норма не відрізняється від норм, передбачених Європейським законодавством. Для контейнеровозів – 44 тонни, для транспортних засобів, за встановленими Укравтодором та відповідними підрозділами МВС маршрутами, – до 46 тонн.
Крім того, вагові параметри контролюються і по навантаженню на вісі: для навантаження на одиночну вісь – 11 тонн, на здвоєну – 16 тонн, на строєну – 22 тонни.
З метою збереження дорожнього покриття в теплу пору року, з 1 червня 2016 року в області введено обмеження на рух великотоннажних автомобілів загальною масою понад 24 тонни у спекотні дні літнього періоду (при температурі 28 і більше градусів за Цельсієм) з 10.00 до 22.00 години.