Магазини «кишать» фальсифікатом, але українці платять за продукти, як європейці

Магазини «кишать» фальсифікатом, але українці платять за продукти, як європейці

Що ховається за обгортками? За що дорого платять українці? На жаль, не завжди за якісні продукти харчування. 

Про те, що м’ясо та молочка нерідко бувають фальсифікованими, експерти говорять роками. Щось змінилося? Абсолютно ні. Незважаючи, що в Україні існує чимало контролюючих органів. 

Лише за три місяці цього року з обігу вилучили 8600 кілограмів фальсифікованих молочних продуктів, м’яса та м’ясопродуктів, риби. Небезпечні продукти, які не відповідають вимогам і стандартам якості, знайшли навіть у шкільних їдальнях. Але це тільки те, що знайшли…

Глава Державної служби України з питань безпеки харчових продуктів і захисту споживачів Владислава Магалецька на своїй сторінці у Facebook заявила: «Фальсифікат у нашій країні зараз – це проблема номер один. Зокрема, це наслідок пандемії, яка вдарила по кишенях українців і активізувала ділків».

За її словами, серед продуктів, які фальсифікують найчастіше, – жири та олії, риба та продукти з неї, м’ясо та м’ясопродукти тощо. «Пам’ятайте про це, коли раптом захочете купити дешеву імпортну оливкову олію чи хамон у місці, де постійно «зламаний» касовий апарат», – радить покупцям чиновниця.

Вона пропонує встановити адекватні санкції за порушення та залучити споживачів до контролю якості продуктів.

І ціни… Адекватними їх назвати не можна. І, взагалі, ціноутворення по-українськи – це щось… 

Світові ціни на харчі ростуть – до цього «приклалася» пандемія коронавірусу, але в Україні вони злітають спекулятивно швидко. Так, наприклад, вартість молока, олії та м’яса в Україні вища, ніж у країнах Євросоюзу. Водночас, їхні зарплати та пенсії не можна порівняти з українськими.

Експерти цінову вакханалію пояснюють високими податками та слабкою підтримкою аграріїв.

«Торгові мережі підвищили ціну на соняшникову олію швидко. Зараз українська олія в польському супермаркеті коштує на 10 відсотків дешевше. Але щоб українську олію доправити в Польщу, її треба розмитнити, сплатити податки, зробити торговельну націнку. Нам терміново треба збалансувати ціноутворення. Антимонопольний комітет має працювати на повну. Для того, щоб запобігати різкому зростанню цін на сільськогосподарську групу товарів, насамперед масло, олію, необхідно знижувати ставку ПДВ», – зазначив у інтерв’ю LB.ua міністр аграрної політики Роман Лещенко. На його переконання, ПДВ на всю групу сільгосптоварів треба знизити до 14%. Це дасть змогу стабілізувати інфляцію. Ідея гарна, але не віриться, що вона запрацює. Бо, навпаки, ПДВ можуть ще підвищити.

Тож експерти зазначають: в Україні літр пастеризованого молока коштує 25-30 гривень. У польських, угорських і португальських супермаркетах – від 18 до 25,3 гривень в еквіваленті. Через те з Польщі, Угорщини, Нідерландів останнім часом в Україну імпортується велика кількість молочних продуктів. «Супермаркети почали «підтягувати» вартість дешевих імпортних товарів до наших дорожчих», – наголосила заступниця голови правління асоціації «Укрмолпром» Зінаїда Карпенко.

На згадану проблему вказує і голова Економічного дискусійного клубу Олег Пендзін: «У нас аграрна країна і великий експорт. І експортер, наприклад, той же виробник соняшникової олії, продає його за однаковою ціною як в Україні, так і за кордоном. Але зверху на цю ціну держава накладає ПДВ. І якщо до вартості в ЄС додається 5 відсотків, то у нас 20. І ми маємо ситуацію, коли в Іспанії соняшникову олію продають дешевше, ніж в Україні. В ЄС існує потужна система підтримки агросектора. Там виділяють дотацію на гектар землі, на голову великої рогатої худоби, на конкретні види діяльності, на сховища. Ця дотація об’єктивно знижує кінцеву ціну для споживача».

До слова, овочі в країнах ЄС також дешевші за українські – на 5-10%.

Чи зменшаться ціни на продукти харчування в Україні? Можливо, на якусь долю. Можливо, залежно від сезону. А поки експерти кажуть, що є ризики зростання ціни соняшникової олії та кукурудзи. А це тягне за собою зростання вартості м’яса.

І якби ж то український покупець був упевнений, що європейські ціни означають відповідну якість…

Ольга ЧОРНА. 

Автор

Avatar

журналіст, газета "Наш ДЕНЬ"




Схожі публікації

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *