Отож, яким чином, на основі чого, за якою формулою можна визначити результати роботи держслужбовців? Як «вирахувати» своєрідний коефіцієнт корисної дії їхньої роботи?
Коментує Михайло Шкільняк, доктор економічних наук, професор, завідувач кафедри менеджменту і публічного управління факультету економіки та управління Тернопільського національного економічного університету
Питання ефективності діяльності державних службовців є досить актуальним. Сьогодні діючий новий Закон України «Про державну службу» передбачає оцінювання результатів їх службової діяльності.
В основу такого оцінювання у відповідності до цього Закону покладаються показники результативності, ефективності та якості з урахуванням посадових обов’язків та дотримання ними правил етичної поведінки і вимог законодавства у сфері запобігання корупції. Говорити про єдиний (узагальнюючий) показник чи коефіцієнт практично неможливо. В цілому ефективність прийнято визначати як співвідношення досягнутих результатів і витрачених на це ресурсів. В секторі економіки така схема можлива, а в діяльності державного службовця її не завжди можна застосувати у зв’язку зі специфікою управлінської діяльності в публічній сфері. Підсумком діяльності державного службовця можуть бути не тільки економічні наслідки, а й соціальні, політичні, соціально-психологічні, тощо. Тому, при оцінці діяльності державного службовця, потрібно враховувати показники результативності.
На нашу думку, для оцінки результативності діяльності державного службовця слід застосовувати кількісні, якісні та комбіновані методи.
Кількісні методи – це методи дослідження, що мають справу з числовим виразом різних показників і даних. Цей метод відповідає на питання «хто?» і «скільки?». В науці більша частина досліджень проводиться за допомогою кількісних методів. Їх перевага – у високому ступені об’єктивності і незалежності від особистості оцінювача.
Якісні показники – це методи, що описують якості і характеристики об’єкта оцінки (діяльність державного службовця). Якісні методи відповідають на питання «як?» і «чому?». Цей метод дещо поступається кількісному в частині об’єктивності, але це можливо виправити шляхом залучення декількох експертів.
Комбінований метод – це метод, який включає переваги кількісного і якісного методів.
Застосування цих методів дасть можливість об’єктивно оцінити діяльність державного службовця.
Результати діяльності державних службовців безперечно повинні бути тісно пов’язані з оплатою праці лише в частині премій та надбавок, а також з подальшим просуванням та перебуванням на державній службі.
Сам порядок проведення оцінювання результатів службової діяльності державних службовців повинен бути затверджений Кабінетом Міністрів, як це передбачено Законом України «Про державну службу».