Мін’юст – відкрита установа, що систематично співпрацює з бізнесом та громадськістю. Результат напрацювань переростає у законотворчі ініціативи та механізми, що доводять ефективність на практиці. Яскравий приклад – Закон України від 06.10.2016 року № 1666-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення державної реєстрації прав на нерухоме майно та захисту прав власності» (далі – Закон), що в даний час працює в Україні. Ще його називають «антирейдерським».
Що змінив закон для пересічного українця?
Перш за все, з’явилась впевненість, що належна громадянину квартира не буде передана іншій особі у той час, коли громадянин у ній живе і ні про що не підозрює. Відтепер при реєстрації нерухомості власник може отримати паперове підтвердження власності з підписом та печаткою реєстратора.
Що ж нового приніс цей закон?
Надійний захист активів від несанкціонованого відчуження. За спробу незаконного захоплення значно посилюється відповідальність для усіх причетних. Максимальний термін ув’язнення може сягати десяти років.
Скасований принцип так званої «генеральної» екстериторіальності, тобто здійснення державної реєстрації в межах України. Натомість вводиться «локальна» екстериторіальність, тобто реєстраційні дії щодо юридичних осіб можна проводити винятково в межах області.
Посилено захист отримання захищених носіїв особистих ключів доступу до Єдиних та Державних реєстрів. Електронний цифровий підпис надається лише за особистої присутності підписувачів, зокрема посадових осіб підприємств.
Посилено контроль за діями нотаріусів та державних реєстраторів. Міністерству юстиції надано повноваження здійснювати моніторинг та контроль за роботою реєстраторів та нотаріусів шляхом проведення «камеральних перевірок». Таке віддалене «слідкування» за роботою нотаріусів та державних реєстраторів дозволить зменшити кількість зловживань та притягувати до відповідальності злісних порушників закону.
Закон закриває схему незаконної реєстрації бізнесу та нерухомості на підставі підробленого рішення суду. З прийняттям цього закону, це стало просто неможливим, тому що законодавчо передбачено взаємодію реєстрів бізнесу та нерухомості з реєстром судових рішень. До моменту підключення судового реєстру до цих реєстрів передбачено, що якщо до державного реєстратора звертаються із рішенням суду, то він зобов’язаний переконатись, що у реєстрі судових рішень такий документ наявний.
Термін подання скарги до комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації продовжено з 30 днів до 60. Це важливо, адже були випадки, коли заявник звертався до комісії зі скаргою, що була складена з порушенням вимог, і не встигав виправити формальні помилки та подати відредаговану скаргу до комісії у визначений законом термін. Тобто, якщо все ж хтось під загрозою ув’язнення, штрафів та позбавлення професії наважиться здійснити спробу захоплення майна, у громадянина є більше шансів віднайти справедливість у Мін’юсті.
Впроваджено нотаріальне посвідчення підписів голови та секретаря, учасників зборів або уповноважених ними осіб на рішенні уповноваженого органу управління юридичною особою та установчому документі при реєстрації змін щодо юридичної особи у визначеному законом порядку.
Зменшено плату за внесення змін до установчих документів утричі, що також усуває зайві витрати.
Припинення членства керівника або заступника громадської організації можливе лише у разі обрання на керівну посаду нової особи.
Отже, Закон приніс багато змін та спрямований на захист права громадян та удосконалення процедури державної реєстрації.
Головне територіальне управління юстиції у Тернопільській області.