Згідно зі статистикою Міністерства освіти та науки України, найбільшою популярністю серед абітурієнтів цього року користувались такі спеціальності, як «Філологія», «Право», «Менеджмент», «Комп’ютерні науки» та «Середня освіта». Порівняння з результатами вступної кампанії – 2018 показує: переваги майбутніх студентів змінилися незначною мірою. Можемо зазначити те, що з п’ятої на четверту позицію піднялася спеціальність «Комп’ютерні науки», але загалом список найпопулярніших напрямів навчання залишився таким самим.
При цьому запити роботодавців виглядають іншим чином. Найбільшим попитом користуються IT-фахівці (на них припадає 15% усіх розміщених протягом 2019 року вакансій), спеціалісти з продажів (14%) та маркетингу (9%), адміністративний (6%) та виробничий персонал (6%).
Такі відмінності між уподобаннями абітурієнтів і фактичними потребами роботодавців є передумовою дисбалансу попиту та пропозиції на ринку праці України. Однак тут варто враховувати той факт, що велика кількість пошукачів цікавиться роботою не за фахом навчання. Так, згідно з опитуванням, проведеним кілька років тому серед користувачів порталу hh.ua | grc, зовсім в іншій сфері працюють 44% респондентів, ще 20% лише частково пов’язані з отриманою спеціальністю. Говорячи про причини такої ситуації та перекваліфікації, більшість респондентів заявляли про проблеми з пошуком роботи. А згідно з опитуванням, проведеним у 2016 році серед користувачів порталу hh.ua | grc, серед тих, хто не працює за фахом, найбільше експертів природничих і гуманітарних наук, педагогів.
Аналіз бази резюме підкріплює припущення про дисбаланс (теперішній чи майбутній) на ринку праці за певними профсферами. Так, серед претендентів студентського віку (18-22 років), що шукають роботу в профсфері «Початок кар’єри», популярні спеціалізації «Інформаційні технології, Інтернет, Мультимедіа» (15% усіх розміщених резюме у відповідній категорії), «Продажі» (14%), «Адміністративний персонал» (11%), а кожне десяте CV було розміщено в спеціальностях «Мистецтво, Розваги, ЗМІ», «Маркетинг, Реклама, PR». А от виробничі, аграрні та робітничі спеціальності тощо не попадають в поле зору молодих спеціалістів, проте досить широко затребувані роботодавцями.
Юлія ДРОЖЖИНА, керівник експертно-аналітичного центру.