З метою забезпечення належного рівня нагляду за діями державних реєстраторів прав та бізнесу, постановою Кабінету Міністрів України від 21.12.2016 № 990 затверджено Порядок здійснення контролю у сфері державної реєстрації (далі -Порядок).
Дія вищезазначеного Порядку не поширюється на розгляд скарг на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб’єкта державної реєстрації, територіального органу Міністерства юстиції України (далі -Мін’юст), що здійснюється відповідно до статті 37 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 01.07.2004 № 1952-IV (із змінами) і статті 34 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань» від 15.05.2003 № 755-IV (із змінами).
Зазначаємо, що пунктом 2 Порядку передбачено, що контроль за діяльністю у сфері державної реєстрації здійснюється шляхом розгляду скарг, поданих відповідно до Закону України «Про звернення громадян» від 02.10.1996 № 393/96-ВР (із змінами) і обґрунтованих подань територіальних органів Мін’юсту, а також моніторингу реєстраційних дій в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб -підприємців та громадських формувань та Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (далі -Реєстри).
У разі виявлення під час розгляду скарг відповідно до Закону України «Про звернення громадян» і обґрунтованих подань територіальних органів Мін’юсту чи моніторингу реєстраційних дій в реєстрах порушень порядку державної реєстрації контроль здійснюється шляхом проведення камеральної перевірки державних реєстраторів чи суб’єктів державної реєстрації з прийняттям обов’язкових до виконання рішень, передбачених Законами.
Таким чином, реєстраційні дії у реєстрах будуть перевірятись у вигляді моніторингу, на предмет порушення: визначених законодавством строків реєстрації; проведення реєстраційних дій в неробочий час; відсутності у реєстрах електронних копій документів, поданих для державної реєстрації, виготовлених шляхом їх сканування; проведення реєстраційних дій на підставі судових рішень; видалення записів з Реєстрів.
За результатами моніторингу реєстраційних дій складається відповідний акт в письмовій формі, який засвідчується підписом посадової особи Мін’юсту, що проводила моніторинг.
У випадку встановлення порушень, пов’язаних з проведенням реєстраційних дій, Мін’юст призначатиме камеральну перевірку державного реєстратора, наказ про проведення якої в обов’язковому порядку публікуватимуть на офіційному веб – сайті Мін’юсту.
Строк проведення вищезазначеної перевірки не перевищує 14 робочих днів.
Крім того, за результатами проведеної камеральної перевірки Мін’юст на підставі довідки комісії приймає мотивоване рішення відповідно до Законів у формі наказу.
Незалежно від того, яке рішення прийняте за результатами проведеної камеральної перевірки Мін’юстом, копії таких рішень, засвідчені в установленому законодавством порядку, надсилаються скаржнику (в разі розгляду скарги), державному реєстратору та/або суб’єкту державної реєстрації протягом трьох робочих днів з дня його прийняття.
На сьогоднішній день Головне територіальне управління юстиції у Тернопільській області наділено повноваженнями щодо підготовки та направлення подань до Мін’юсту із мотивованими та обґрунтованими висновками, які отримані на підставі звернень громадян, законні інтереси яких були порушені державним реєстратором та/або суб’єктом державної реєстрації, що здійснюють свої повноваження в межах Тернопільської області.
Також хотілось би підкреслити, що зі всіма актуальними новинами, а також рекомендаціями щодо складання скарг на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб’єкта державної реєстрації, необхідними зразками оформлення відповідних скарг, можна ознайомитися на сайті Головного територіального управління юстиції у Тернопільській області за посиланням: http://terjust.gov.ua/.
Головне територіальне управління юстиції у Тернопільській області.