Тернопільська логопединя Роксолана Кошулинська: “Важливо бути уважними до розвитку своїх діток”

Тернопільська логопединя Роксолана Кошулинська: “Важливо бути уважними до розвитку своїх діток”

Роксолана Кошулинська – логопединя, філологиня та авторка серії багаторазових розвиваючих зошитів для діток «НУМО». Проживає та працює у Тернополі. Змалечку уявляла себе вчителем, а з віком любов до діток лише посилювалась. Саме тому вирішила обрати професію педагога. На 4 курсі навчання в університеті, будучи в пошуку додаткових знань, натрапила на курс для логопедів-початківців. Зацікавилась, прослухала і зрозуміла, що цікаво було б спробувати себе у цій сфері. З цього і розпочався її шлях у логопедії. Більше деталей про свою роботу Роксолана розповіла нашому виданню.

Де навчалася і коли розпочала свою діяльність?

– Освіту бакалавра здобула у ТНПУ ім. В. Гнатюка, де навчалась за кваліфікацією «Вчитель української мови і літератури». Так як уже на останньому курсі активно цікавилась сферою логопедії, після завершення навчання вирішила поглибити свої знання. Наступні 2 роки здобувала ступінь магістра за спеціальністю «Логопедія» у Національному педагогічному університеті ім. М. Драгоманова. В цей час і розпочала свою професійну діяльність. Основними напрямками моєї діяльності на сьогоднішній день є: корекція звуковимови, робота із такими мовленнєвими порушеннями як дизартрія та диспраксія, розвиток складової структури слова та граматичної сторони мовлення.

З якими проблемами найчастіше звертаються клієнти?

– Найпоширенішими труднощами, з якими стикаються діти раннього віку є затримка мовлення. Не менш поширеним є так звана  «нерозбірливість» мовлення, коли навіть батькам важко зрозуміти своїх діток, адже словниковий запас обмежений, а мовлення – позбавлене виразності та структурованості. А от старші дошкільники все частіше стикаються із відсутністю одного або декілька звуків, а часто і різних їх груп.

Працюєш лише з дітьми, чи маєш і дорослих клієнтів?

– Усі мої учні – дітки від чотирьох і до десяти років. Поки не доводилось мати справу із дорослими клієнтами. Багато хто давно уже розчарувався, змирився та звик до своєї, іноді і неправильної, вимови. Але хочу нагадати, що поставити звук реально навіть у зрілому віці. Тому, хто довго вагався – вже зараз може почати роботу із вдосконалення свого мовлення!

Можливо, можеш поділитися найпоширенішими стереотипами, щодо проблем мовлення у дітей?

Міф 1: почекати до 3-4 років, дитина виговориться.

Якщо у дитини в 3-6 місяців відсутні протяжні голосні звуки (гуління), в 6-8 місяців – ритмічні склади, типу «ба-ба-ба» або «ма-ма-ма» (лепет), в 10-14 місяців – перші прості слова – варто одразу звернутися до спеціалістів, адже це може свідчити про перші дзвіночки затримки мовленнєвого розвитку. За потреби корекція мовлення може розпочатись і з такого раннього віку.

Міф 2: хлопчики починають говорити пізніше.

Немає жодних досліджень, які б підтвердили це. На жаль, ми можемо втрачати час, коли малюк вже потребує допомоги.

Міф 3: малюк в 2-3 роки повинен вимовляти усі звуки.

Для появи звуків існують відповідні фізіологічні норми. Так приголосні  [с], [з], [ц], [дз], [ш], [ж], [ч], [дж], [шч] з’являються у віці 3-5 років, а [л] та [р] у 5-6 років.

Коли (у якому віці) варто звертатися батькам до логопеда, щоб на ефективніше виправити проблеми мовлення дитини?

Моя універсальна порада – бути уважними щодо розвитку своїх діток та розуміти фізіологічні норми його появи та вдосконалення. Тільки будучи обізнаними у цьому, батьки зможуть звернути увагу на перші тривожні дзвіночки. Після чого, одразу рекомендую звернутись на консультацію до спеціаліста. Він, у свою чергу, або розвіє тривожні побоювання, або ж зможе надати кваліфіковану допомогу, не втрачаючи такий дорогоцінний час.

Ось основні маркери, коли звернутися до логопеда:

– якщо у віці 6-8 місяців у дитини відсутній лепет – ритмічні склади, типу «ба-ба-ба» або «ма-ма-ма»;

– якщо у віці 10-14 місяців так і не з’явились перші слова;

– якщо у віці 2 років дитина не будує прості словосполучення (мама дай, пити воду);

– якщо у віці 3 років у дитини відсутні речення;

– якщо у віці 4 років мовлення дитини незрозуміле для оточуючих;

– якщо у віці 4,5 – 5 років у мовленні наявні численні аграматизми;

– якщо у віці 5 років у дитини відсутні певні звуки, виключенням є звуки [л] та [р], які можуть з’явитись ближче до 6 років.

Які проблеми мовлення є нормою, а на які варто звернути увагу. Дуже часто батьки хибно панікують, навіть тоді, коли мовні вади їх дитини легко виправляються.

Нормою є відсутність звуків у малюків. Адже усі вони з’являються відповідно певному вікові. Так у 1-2 роки з’являються голосні [а], [о], [е] та приголосні [п], [б], [м]; у 2-3 роки – голосні звуки [і], [и], [у] та приголосні [ф], [в], [т], [д], [н], [г], [к], [ґ],[х], [й]; у 3-5 років – [с], [з], [ц], [дз], [ш], [ж], [ч], [дж], [шч]. І аж у 5-6 років [л] та [р].

Часто також батьки панікують, коли діткам у віці 2-4 років важко узгоджувати слова у реченні. Вони кажуть «зелена олівець», «мама робив» або ж «чотири шишок». У цьому віці ми ще допускаємо ці помилки, адже мовлення набирає граматичної правильності ближче до 5 років.

Чи можеш дати кілька універсальних порад для занять батьків з дітьми, які можуть бути профілактичними під час розвитку мовлення. Або, можливо, якісь вправи, які можуть виправити мінімальні вади мовлення?

Розвиток мовлення діток – складний та багатогранний процес, який має свої особливості для кожного віку. Тим не менш, дотримуючись базових порад, батьки з легкістю можуть розвивати його вдома. Ба більше, перетворити це у цікаві та захоплюючі ігри, які позитивно впливатимуть на розвиток мовлення.

Тож:

1. Стимулюйте вашого малюка до мовлення та не спішіть пропонувати дитині все на світі, як тільки вона показала пальчиком на стіл. Запропонуйте їй 2 варіанти («Ти хочеш кубик чи м’яч?») та дочекайтесь словесної відповіді.

2. Пам’ятайте, що мовлення – це найвища психічна функція, якій передують сприймання, мислення, пам’ять, увага та уява. Розвиваючи які, ви побачите позитивні зміни і у мовленні. На сьогоднішній день у книгарнях безліч зошитів, завдяки якими ви зможете обрати посильні завдання для дитини та удосконалити її навички.

3. Вчіть дітей відповідати повними реченнями, описувати побачене або ж почуте, аргументовувати свою думку. Все це позитивно впливатиме на розвиток зв’язного мовлення в майбутньому.

4. Розвивайте дихання діток, адже тривалий сильний видих є основою чіткості та виразності мовлення.

5. Використовуйте сучасні можливості із користю. Безліч різноманітних руханок, логоритмічних та артикуляційних вправи є у вільному доступі на інтернет-платформах.

Тож розвивати мовлення свого малюка можна цікаво, якщо дотримуватись цих порад.

Які в основному техніки застосовуєш?

Оскільки провідним видом діяльності діток дошкільного віку є гра, ми із задоволенням виконуємо артикуляційну гімнастику, сидячи на підлозі з м’ячем у руках, ставимо звуки з допомогою желейних паличок, автоматизовуємо їх та стрибаємо по тактильних пазлах або ж долаємо перешкоди, відпрацьовуємо граматичні категорії та будуємо різноманітні споруди. Ідей для завдань – безліч, варто лише прислухатись до наших маленьких учнів. А у активному русі і діткам цікавіше, і робота логопеда продуктивніша. Адже завдяки цьому, ми уникаємо так званого «кабінетного» мовлення, коли дитина говорить правильно лише біля спеціаліста.

 Катерина МАГУЛА.

Автор

Avatar

журналіст, газета "Наш ДЕНЬ"




Схожі публікації

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *