До 1 травня 2020 року тернополяни повинні визначитися з формою управління будинком

До 1 травня 2020 року тернополяни повинні визначитися з формою управління будинком

Уже четвертий рік триває реформування житлово-комунальної галузі в Україні, тому вимога обрати управителя стосується не лише тернополян, а й всіх українців. Домовлятися із мешканцями свого будинку, як жити далі, треба вже зараз. До 1 травня 2020 року всі власники квартир мають визначитися із формою управління. Це може бути самоуправління, ОСББ чи управлінська компанія. Для тих, хто не може згуртуватися та визначитися, управителя призначать органи місцевої влади. 1 травня 2019 року Законом № 2189 – VIII “Про житлово-комунальні послуги” в Україні запроваджено реформу ЖКГ. Мінрегіон у листі від 2 травня 2019 р. № 7/10.1/7260-19 роз’яснив деякі особливості комунальних нововведень. Законом запроваджується нова класифікація житлово-комунальних послуг та різні моделі договірних відносин, змінюються підходи до формування тарифів, запроваджується відповідальність за неналежне виконання договору та ін. Послуги тепер поділяються на житлові: послуга управління багатоквартирним будинком та комунальні: послуги постачання газу, електрики, водопостачання, водовідведення, центрального теплопостачання, вивезення сміття. . Послуги з утримання будинку та прибудинкової території  більше немає. Послуга з управління багатоквартирним будинком надається тільки управителем, який отримав відповідний сертифікат. Практична реалізація нововведень можлива за умови укладення нових договорів про надання житлово-комунальних послуг за правилами, які визначає Закон про ЖКП.

«ЖЕКів» у Тернополі немає

Впродовж найближчих місяців співвласники багатоквартирних будинків незалежно від обраної ними форми управління багатоквартирним будинком зобов’язані визначитись з моделлю організації договірних відносин з виконавцями житлово-комунальних послуг, а виконавці послуг – укласти з такими співвласниками договори. Тернополяни іноді нарікають, що послуги «ЖЕКів»  їх не задовільняють, разом із тим не здогадуються, що у Тернополі  немає «ЖЕКів» вже від 2001 року.  Таким чином наше місто чи не найпершим в Україні перейшло на нову модель взаємодії обслуговуючих підприємств із мешканцями. Структурою тарифу передбачено перелік послуг, які надає обслуговуюче підприємство, а дізнатися, за що саме платять, споживачі можуть безпосередньо у підприємстві. Експерти визнають, що хоча у Тернополі ситуація суттєво краща, аніж у інших містах, де ще донедавна діяли «ЖЕКи», та тарифи, що діють зараз, є фактично збитковими, не включають багатьох послуг, як би цього хотілося мешканцям, і будуть переглядатися під час переукладання угод на управління багатоквартирним будинком із співвласниками у залежності від обраних ними послуг.

Плата формується у залежності від послуг, які обирають співвласники будинку

При будь-якій формі управління співвласники будинку обирають перелік послуг та  оплачуватимуть саме за них. Відповідно, не можуть очікувати, що в цю суму входять всі види робіт, як це було за Союзу.  Плата за послуги з управління розраховується окремо за кожним будинком, залежно від запланованих кількісних показників послуг, що фактично повинні надаватися для забезпечення належного санітарно-гігієнічного, протипожежного, технічного стану будинків і споруд та прибудинкових територій. В нашому місті працює декілька підприємств-управителів багатоквартирними будинками, які  пройшли атестацію в Академії управління багатоквартирним будинком. Це ПП “Східний масив”, ПП “Люкс”, ПП “Благоустрій”, ПП “Вікторія – М”, ПП “Дружба-сервіс-житло”, ПП “Наш дім”, ПП “Сонячне”, ПП “Тернопіль Комсервіс”, ТОВ “Коменерго Тернопіль”, ПМП “СОВР”, ГТОВ “Мрія” і ЖЕК-13 ЖБК. Саме з ними тернополяни можуть укладати угоди після прийняття такого рішення будинковими зборами.

Самостійне управління, ОСББ або компанія-управитель

Загалом існує три варіанти подальшого розвитку подій: споживачі можуть обрати самостійне управління будинком, створити ОСББ або ж укласти угоду із компанією- управителем.

Якщо мешканці будинку не хочуть створювати юридичну особу (ОСББ) вони можуть обрати варіант самостійного управління будинком. Таке рішення вони мають затвердити у протоколі на загальних зборах мешканців. Для ухвалення якого необхідно набрати понад 75% голосів. Якщо ж співвласники захочуть залучити професійного управителя, за ухвалення такого рішення необхідно набрати понад 50% голосів.

Договір про надання послуги з управління багатоквартирним будинком підписується строком на один рік. Якщо ж управитель не справлятиметься із покладеними на нього обов’язками, або тарифи управляючої компанії мешканці вважатимуть зависокими, співвласники можуть ініціювати дострокове розірвання договору про надання послуг з управління. Для цього потрібно скликати загальні збори і відмовитися від таких послуг, попередивши про це управителя не пізніше, ніж за два місяці до дати розірвання договору.

Отож, за співвласниками багатоквартирних будинків й надалі залишається право або обрати іншого управителя самостійно, або ж створити ОСББ, відповідно до чинного законодавства України.

Закон передбачає нарахування пені…

Варто зауважити, що за новим законом вводиться пеня за прострочення житлово-комунальних платежів в розмірі до 0,01% суми боргу. Кожен будинок або споживач зобов’язаний буде укласти договори на отримання всього комплексу житлово-комунальних послуг: від послуг управителя, до послуг водопостачання, вивозу відходів, газопостачання, електропостачання. Старі договори необхідно буде переукласти.

… та ще ряд нововведень

Пропонується запровадження публічних договорів про надання комунальних послуг, що дозволяє уникнути додаткових фінансових витрат, пов’язаних із укладенням договорів у письмовій формі.

Також виконавців комунальних послуг зобов’яжуть інформувати споживачів про вимоги до якості цих послуг по кожному будинку окремо через веб-сайт.

Крім того, пропонується окремо з кожним співвласником багатоквартирного будинку укладати індивідуальний договір про технічне обслуговування внутрішньобудинкових систем.

Також проектом запропоновано змінити порядок доступу до житла або іншого об’єкта нерухомого майна споживачів, дозволивши для обмеження (припинення) надання комунальної послуги здійснювати доступ до житла, іншого об’єкта нерухомого майна без отримання згоди його власника (користувача) (несанкціонований доступ).

Тернопіль житлово-комунальний.

Автор




Схожі публікації

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *