Парламент вніс зміни до Закону щодо ввезення в Україну із-за кордону транспортних засобів та їх реєстрації. Що це означає на практиці?
На запитання «Нашого ДНЯ» відповідає кандидат економічних наук, доцент кафедри податків та фіскальної політики ТНЕУ Євген БОНДАРЕНКО.
– Із прийняттям Верховною Радою Закону «Про внесення змін до Закону України «Про деякі питання ввезення на митну територію України та реєстрації транспортних засобів» слова «пропуск на митну територію України» замінено на «митне оформлення». Таким чином, під час пропуску на митну територію України транспортних засобів сертифікат підтвердження відповідності екологічним стандартам не вимагатиметься. Хоча такий сертифікат, можливо, потрібно буде надати при митному оформленні для вільного обігу внутрішній митниці, і обов’язково – при державній реєстрації транспортного засобу в сервісному центрі МВС.
З одного боку, формально спрощення все таки відбулося, а з іншого – змін небагато. На практиці, під час митного оформлення транспортних засобів відповідність екологічним нормам можливо підтвердити наявністю відповідного запису в реєстраційних документах (техпаспорті). Така інформація міститься у техпаспортах Німеччини, Франції, Данії, Бельгії тощо. Якщо в реєстраційних документах не зазначено відповідність екологічним нормам, це, наприклад, стосується Швейцарії, Нідерландів, Швеції та інших країн, тоді необхідним є подання сертифікату відповідності.
– В окремих випадках, якщо, зокрема авто, ввезене на територію України, зазнало перед тим ДТП і знаходиться в технічно несправному стані, або ввезене із США чи країни з лівостороннім рухом, сертифікат відповідності видати неможливо. Тоді для проходження митного контролю та митного оформлення сертифікаційний орган видає довідку про відповідність транспортного засобу екологічним нормам, а після усунення несправностей або переобладнання вже видається сертифікат відповідності.
– Розглядаючи внесені зміни до згаданого закону в контексті проблеми «євроблях», то вони, навряд, чи можуть покращити ситуацію. Самі зміни стосуються лише транспортних засобів, які, по-перше, повинні реєструватися в сервісних центрах МВС. А, по-друге, які оформляються з контролем відповідності екологічним стандартам, тобто, в митному режимі імпорту. Ні перше, ні друге не стосується транспортних засобів, ввезених на митну територію України в митних режимах транзиту або тимчасового ввезення. Саме в них перебуває левова частка автомобілів на так званих «євробляхах».
– Чи є шанс, що Україна все-таки перестане бути звалищем для «автоєвромотлоху»? І що потрібно, аби навести лад на авторинку країни?
– Ситуацію, на нашу думку, у цьому питанні можна покращити шляхом налагодження співпраці між органами фіскальної служби та внутрішніх справ у частині контролю за дотриманням чинного законодавства перебування таких транспортних засобів на території України. А також шляхом забезпечення тимчасової реєстрації в сервісних центрах МВС хоча б таких автомобілів, які перебувають на території країни більше 10 діб і не виконують комерційних міжнародних перевезень вантажів або пасажирів.