Роль соцмереж на цих виборах стала іншою. Раніше сторінка політика в Facebook відігравала роль ЗМІ, а тепер вона стала його інтерактивною прес-службою, пише Укрінформ.
Останніми днями у Facebook почали з’являтись пости лідерів суспільних думок, які обурювались тому, що на їх іменах піаряться політичні діячі. Мовляв, у стрічках новин друзів з’являється рекламна публікація, а над нею напис “Сподобалось тому-то й тому-то і ще кільком вашим друзям” – зазвичай тим, що мають найбільшу кількість читачів. Проте ці друзі запевняють, що вони не підписувались на сторінку того чи іншого політичного діяча.
Зокрема, про таку ситуацію написала відомий літературний критик Інна Булкіна, зазначивши, що кількох її друзів, зокрема директора Одеського художнього музею Олександра Ройтбурда та художника Матвія Вайсберга позначають в рекламі Юлії Тимошенко.
Обидва діяча в коментарях заперечили, що ставили “вподобайку” на сторінках, з яких іде реклама. Про схожу ситуацію повідомляв і директор Інституту міста Олександр Сергієнко, мовляв, хоча його прізвище вказують в рекламних постах, він не ставив “вподобайки” на сторінках Тимошенко.
Як могло таке статись? А дуже просто. Наприклад, можна створити фальшивий акаунт того ж таки Олександра Ройтбурда, “додати в друзі” реальних знайомих Олександра Ройтбурда і вже з нього вподобати сторінки Тимошенко та інших політиків. Навіщо це робити? Наприклад, якщо цей “липовий” акаунт поширить відео або картинку, її одразу побачить кілька тисяч людей.
Політична реклама в соціальних мережах за чотири роки змінилась ледь не на 100%
Втім, усе це не дивно: вибори вже за 7 місяців. І хай навіть лідери суспільних думок і вподобають інколи сторінки політиків випадково, але за останній місяць кількість «лайків» до сторінок кандидатів в президенти значно збільшилася. А чому і як вони з’являються у вашій стрічці, не замислювалися? Це залежить від багатьох факторів, а тому може у декого в стрічці активнішими виглядають не Петро Порошенко та Юлія Тимошенко, а, наприклад, Ляшко, Рабінович чи Бойко. Тим часом регулярно з’являються сторінки з “чорним піаром”. «Лідери» тут — Анатолій Гриценко, якому присвячені сторінки “Реальний Грищ” та “Полковнику никто не пишет”, та Юлія Тимошенко, репутацію якої намагаються очорнити через сторінки “Юлія Тимошенко — ганьба української нації” та “Україна без Юлі Тимошенко”. І подеколи цього “добра” у Facebook стає забагато.
Примітно, що порівняно з 2014 роком політична реклама в соціальних мережах істотно змінилась. Тоді ж не настільки активно замовляли платну рекламу офіційних сторінок політиків, адже цю функцію виконували боти — розповсюджували сам зміст сторінки і запекло дискутували, доводячи реальним користувачам соціальної мережі (хоча інколи і таким самим ботам) свою правоту.
Те, що змінилась уся стратегія політичної реклами в соціальних мережах, помічають і експерти. Політтехнолог Дмитро Бачевський у коментарі Укрінформу пояснює, що змінилася не лише стратегія політичної реклами, а й саме значення Facebook для аудиторії.
“Якщо раніше у найбільш тривожні місяці, коли ситуація змінювалася щогодини, українці масово реєструвалися у Facebook, щоб отримувати оперативну інформацію від добровольців, волонтерів, експертів та політиків, то з часом активність відвідувачів значно впала. Вже немає потреби, прокидаючись щоранку, поспішати заходити на Facebook, щоб дізнатися останні новини, та слідкувати потім весь день за перебігом подій. Такі зміни відбилися і на популярності “ЛСД” (Лідери суспільної думки. – Ред.) та політиків, у більшості з яких кількість лайків, репостів та темпи приросту підписників значно впали, – вважає політтехнолог, – раніше сторінка в Facebook відігравала роль ЗМІ, а тепер вона стала інтерактивною прес-службою політиків і спрямована насамперед на журналістів, які підписані на всіх більш-менш помітних діячів”.
Змінилась і роль ботів. “Зараз їх використовують задля створення враження масової підтримки того чи іншого політика за допомогою лайків та поширень. Ними ведеться і робота в коментарях для придушення опонентів та висловлення підтримки політику. Загалом, з падінням значення Facebook кількість і якість ботів “українського походження” зменшується, а “російського походження”, які створюються для проведення інформаційних операцій проти України, – зростає” – пояснює Дмитро Бачевський.
Є “лайфхак”: щоб не бачити зайвої реклами, можна “підчистити” налаштування
Повернімося до використання імен ЛСД в рекламі сторінок політичних діячів. Чому ж усі ці політичні матеріали з’являються у нас в стрічках? Причина не лише в тому, що їх вподобали ваші друзі. Алгоритм Facebook — доволі складний не лише для пересічних користувачів, а й для фахівців, тому чіткого пояснення, чому певні пости з’являються в стрічках новин, і немає. На формування стрічки новин впливають дуже багато чинників: це і наші пошукові запити в Google, це ті новини, на які ми переходимо, і коментарі, які ми лишаємо під постами. Це, звісно, і “вподобайки” та поширення постів. Ця вся інформація фіксується, і на її основі Facebook визначає, який саме пост “пускати” в нашу стрічку новин.
Але насправді користувач Facebook цілком може власноруч скоригувати, що саме йому подобається, а що ні. Для цього необхідно зайти в розділ “Налаштування” і обрати в меню ліворуч пункт “Реклама” (як на фото).
Далі — не дивуйтесь, якщо в розділі “You interests” знайдете імена відомих нам усім політиків і ще багато цього незвичного. Очевидно, звідси Facebook і взяв, що лідерам суспільних думок подобається той чи інший політик. Що з цим робити? Натиснути на “хрестик” над усіма сторінками, яких ви не хочете бачити в стрічці… І таку процедуру варто повторювати періодично, адже наші “нібито вподобання” потрапляють туди автоматично.
Facebook пропонує безліч інших інструментів реклами та залишає можливості для активної маніпуляції думкою користувачів тим ж таки ботам. Але ж передвиборча кампанія йде не лише в соціальних мережах, а й в ЗМІ, на вуличних стовпах та білбордах. Зараз це дійсно тема номер один в суспільстві, і Facebook до цього не має жодного стосунку. А нам з вами лишається фільтрувати інформацію і байдуже, звідки ми її отримали — чи з бордів, чи з газет, чи з Facebook.