У 2018 році на фінансування з обласного бюджету передали вищі навчальні заклади І-ІІ рівнів акредитації.
«Водночас, в обсязі освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам не враховано видатки на здобуття повної загальної середньої освіти для студентів таких закладів. А це педагогічні, культосвітні, музичні та медичні коледжі чи училища комунальної власності, – наголошує голова обласної ради Віктор Овчарук. – Не враховані кошти на утримання обслуговуючого персоналу, технічних працівників та інші господарські видатки. Намагання передати на місцеві бюджети такі витрати – це додаткове навантаження, яке обмежує їх платоспроможність в реалізації заходів розвитку і оновлення інфраструктури. Приміром, матеріально-технічної бази закладів бюджетної сфери, заходів з енергозбереження, забезпечення належного та безпечного функціонування об’єктів житлово-комунальної сфери і транспорту у населених пунктах області».
На думку очільника обласної ради, вихід із цієї ситуації – передати з державного бюджету відповідним місцевим бюджетам додаткові фінансові ресурси для якісного надання освітніх послуг та забезпечення соціальних гарантій.
Існує ряд проблем, які необхідно терміново вирішувати, і в медичній галузі. «При визначенні обсягів міжбюджетних трансфертів – медичної субвенції, базової та реверсної дотацій місцевим бюджетам області – не враховується чисельність внутрішньо переміщених осіб, яким надаються гарантовані державою соціальні послуги за рахунок коштів місцевих бюджетів, – зазначив Віктор Овчарук. – Законом України «Про Державний бюджет на 2018 рік» визначений обсяг медичної субвенції місцевим бюджетам області на надання вторинної, третинної та екстреної медичної допомоги населенню. З них – цільові видатки на лікування хворих на цукровий і нецукровий діабет плануються лише частково до повної потреби. Відтак, в області недостатньо коштів на закупівлю відповідних медикаментів. З метою своєчасного забезпечення хворих необхідними медикаментами та виробами медичного призначення, гнучкості та мобільності у розподілі та перерозподілі коштів за державними програмами було б доцільно передбачити відповідний фінансовий ресурс у вигляді субвенції обласним бюджетам».
Потребує невідкладного вирішення питання належного фінансування видатків, а саме збільшення медичної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, на забезпечення надання екстреної та швидкої медичної допомоги населенню. Зокрема, забезпечення утримання Центру екстреної медичної допомоги та медицини катастроф, на який з року в рік виділяються значні кошти з обласного бюджету, фінансові ресурси якого обмежені.
За умови зростання заробітної плати працівників закладів освіти, мінімальної заробітної плати працівників бюджетної сфери, росту цін і тарифів, додаткова потреба місцевих бюджетів у коштах на фінансування переданих з державного бюджету видатків з утримання установ освіти та охорони здоров’я буде втричі більшою від розрахункових показників Міністерства фінансів України.
Керівник обласної ради також вважає, що необхідно передбачити в державному бюджеті на 2018 році окрему субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам області на збереження історичної забудови міст, об’єктів історико-культурної спадщини та об’єктів ЮНЕСКО.
«Це важливі та актуальні питання життєдіяльності та розвитку Тернопільщини. Вони порушувалися мною під час засідання Комітету ВРУ з питань бюджету, яке відбувалося нещодавно в нашій області. З народними депутатами були обговорені усі завдання, які існують і які спільно необхідно вирішувати. Діалог був конструктивним, тому переконаний, що бюджетні проблеми будуть вирішені», – зауважив Віктор Овчарук.