Мешти – в руки і убрід

Мешти – в руки і убрід

Через планомірне знищення зелених зон та занедбані стічні канали над Тернополем треба заборонити сильні дощі та зливи

 

Проблеми з водовідведенням є надзвичайно серйозними і можуть мати непередбачувані наслідки, – переконані комунальники.  Тому, управління капітального будівництва мало б сконцентрувати відповідні кошти і завершити будівництво каналізації з подальшою очисткою стоків. Інакше пройде небагато часу і кожна сильна злива буде для міста справжнім лихомЩе не так давно ми повсякчас випрошували у матінки-природи хоча б невеликого дощу, а сьогодні мріємо про те, аби хтось нарешті перекрив небесний краник, з якого щедро поливає перенасичену вологою землю і завдає чималих клопотів.

 Затоплено величезні території не лише у Європі. Велика вода дісталася й до України. Тернопіль поки що не відчув руйнівних наслідків стихії  і, як стверджують місцеві владоможці, нам нічого не загрожує. Поки що!

З одного боку так і є, бо у нас немає ні Дунаю, ні Темзи, ні океану. З іншого – загроза підтоплення Тернополя є цілком реальною і за одну мить може повністю паралізувати життєдіяльність міста. Йдеться про систему відведення стічних вод, яка уже кільканадцять разів вичерпала свій ресурс і на даний час перебуває у вкрай занедбаному стані.

 

Зливи можуть обернутися для міста справжнім лихом

Як стверджують фахівці, Тернопіль досі користується мережами, які прокладали ще у повоєнні роки. Лише коли міськраду очолював Богдан Левків, було намічено будівництво колектора, з введенням у дію якого всі стічні води мали потрапляти на каналізаційно-насосну станцію, а потім перекачуватися на очисні споруди і далі у річку. Однак, цей проект так і не вдалося реалізувати. З роками зливна каналізація замулилася і сьогодні уже не може відводити усіх стоків.

Ситуація ускладнюється ще й тим, що поступово з мапи міста зникають під забудовами зелені зони, які брали на себе основну масу вологи. Каналізація, яка існувала у так званому мікрорайоні «Аляска», також до кінця не доведена. Водовідведення, збудоване свого часу заводами «Сатурн» та КБ «Промінь» фактично знищене, адже ні в кого на балансі не перебуває, а отже –  не обслуговується. Це означає, що з цієї частини міста немає куди відводити воду.  Каналізація  вздовж вулиці Тарнавського з виходом до «Універсаму», також не виконує своєї функції. Аналогічна ситуація з водовідведенням і в районі торговельного комплексу«Ювілейний». Фактично повністю збудована лише та частина каналізації, яка веде від вулиці Коновальця до 23-ї школи. У районі Збаразького кільця у процесі ущільнення забудови каналізацію знищено повністю.

Проблеми з водовідведенням є надзвичайно серйозними і можуть мати непередбачувані наслідки, – переконані комунальники.  Тому, управління капітального будівництва мало б сконцентрувати відповідні кошти і завершити будівництво каналізації з подальшою очисткою стоків. Інакше пройде небагато часу і кожна сильна злива буде для міста справжнім лихом.

Свідченням цьому наслідки зливних дощів, які призводять до серйозних затоплень окремих міських вулиць. Проблема не вирішується роками і сподіватися на швидкі та позитивні зміни у цьому напрямку навряд чи доведеться.

 

Асфальт воду не вбирає

Зі слів головного інженера відділу технічного нагляду управління житлово-комунального господарства Ярослава Копчі, на даний час  у комунальній власності міста перебуває 32,5 кілометра мереж дощової каналізації. Аби підтримувати їх у робочому стані, щоразу після проливних дощів її очищують. Та все ж уникнути підтоплень не вдається і цьому є логічне пояснення.

– Річ у тім, – розповідає Ярослав Олександрович, – що останнім часом спостерігаємо прогресуючу тенденцію забудови, асфальтування та брукування міських зелених зон без вирішення питання водовідведення у дощову каналізацію. А, як відомо, асфальт воду не вбирає. У результаті відбувається цілеспрямоване поверхневе водовідведення на проїжджу частину вулиць. Наявна дощова каналізація не розрахована на таку велику кількість води, адже у ті часи, коли її будували, щільність забудови була зовсім іншою, а відповідно відбувався так званий природний дренаж. Тобто, значна кількість води всмоктувалася в землю. В умовах нині існуючої забудови вона потоком тече на вулиці та дороги. У той же час діаметр дощової каналізації не спроможний пропустити водночас таку величезну кількість дощових вод, тому під час сильних злив спостерігаємо затоплення вулиць на окремих ділянках. Аби вода зійшла повністю, потрібно близько години.

 

Автомобілі ніколи не стануть катерами

Якщо зважити на кількість транспорту, який щоденно курсує вулицями Тернополя, то навіть його годинна зупинка означає повний колапс, адже транспортне сполучення практично між усіма мікрорайонами міста припиняється. У цьому ми не раз переконувалися наочно, коли після сильних опадів шлейф автівок, маршруток та тролейбусів розтягувався на тисячі метрів практично на всіх напрямках – вони ж не катери, щоб перепливати затоплені ділянки. А щоб пішки подолати їх, доводилося, як кажуть, брати мешти в руки і босоніж долати брід.

За даними відділу технічного нагляду, найбільш проблемними в плані затоплення є окремі ділянки вулиць Миру, Глибокої, Стадникової, Оболоня, перехрестя Збаразької та Бродівської, просп. Злуки (у районі вулиці Спортивної), Над Яром, Галицької, просп. С.Бандери (у районі перехрестя Татарської та Шопена). У багатьох випадках вода топить не лише дороги, а й підвальні приміщення та помешкання тернополян.

 

Проекти є – грошей немає

Попри те, як стверджує Ярослав Копча, влада та фахівці комунальної галузі не сидять склавши руки, а працюють над вирішенням наболілого питання. Вони вже підготували та перерахували у цінах 2013 року документацію на реконструкцію інженерних мереж на вулиці Галицькій. Проект передбачає створення мережі із заміною водопроводу і каналізації та будівництво дощового колектора від вулиці Коновальця з підключенням до уже існуючого в районі «шостого магазину». Вартість робіт з реконструкції інженерних мереж з будівництвом колектора дощової каналізації становить 72 мільйони гривень. Ця сума непідйомна для міського бюджету, тому міська рада, до речі уже не вперше, подала замовлення на фінансування робіт за рахунок коштів державного бюджету.

Не треба бути великим аналітиком, щоб зрозуміти – якщо сподіватися лише на міську та державну казну, проблема так і залишиться не вирішеною і, врешті-решт, ляже непосильним тягарем на плечі тернополян. Тому, роздаючи під забудову десятки гектарів землі, чиновники мали б серйозно задуматися. Адже, як відомо, забудовники  не вклали і не вкладають у систему водовідведення жодної копійки, та й загалом нічого не сплачують до бюджету.  У той же час, ми чудово знаємо, скільки у Тернополі коштує гектар землі. Напрошується висновок, що ці гроші осідають у чиїхось кишенях.

А тим часом синоптики прогнозують сприятливі погодні умови, однак не гарантують, що ми застраховані від непередбачуваних витівок природи. Тож уже сьогодні владоможцям треба визначитися з пріоритетами – чи й надалі витрачати і без того мізерні бюджетні кошти на будь-що, аби лише заробити додаткові бали для політичного іміджу, чи, все ж спрямувати їх на модернізацію системи каналізаційних мереж  і намагатися зробити хоча б один крок до вирішення проблеми відведення дощових стоків.

Наразі, як повідомив під час однієї з прес-конференцій куратор комунальної галузі міста Владислав Стемковський, міськрада замовила у проектному інституті виготовлення схеми дощової каналізації міста. Ця схема детально  відображатиме наявні мережі із зазначенням конкретних вулиць, дощового колектора, діаметра труб тощо. Також тут буде зазначено місця встановлення додаткових дощових колекторів. Розробка документації перебуває на стадії завершення. Хочеться вірити, що наступним етапом стануть практичні кроки у напрямку вирішення наболілого питання.

 

Світлана ВІТРОВА.

Автор




Схожі публікації

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *