Історія Тернополя у бронзі: у місті встановили міні-копію Великої Синагоги та Площі Ринок, які знищили під час війни

Історія Тернополя у бронзі: у місті встановили міні-копію Великої Синагоги та Площі Ринок, які знищили під час війни
Розмістили нову скульптуру біля морфологічного корпусу медуніверситету на вулиці Руській, 12. Саме на цьому місці фашисти на початку липня 1941 року розстріляли сотні євреїв.

Над створенням і встановленням моделей працювала ціла команда талановитих і знаних тернополян. А саме архітектор Володимир Кріса, художник Володимир Дусан, архітектор Борис Солонін, художник і скульптор Дмитро Мулярчук, тернополезнавець Тарас Циклиняк. Виготовили і встановили їх за кошти меценатів.

– Через проєкт “Тернопіль у бронзі” ми повертаємо історію нашого міста. Історію, яка ще зараз не досліджена. Історію, яку ми повинні відкрити для себе, – зазначив під час презентації заступник Тернопільського міського голови Леонід Бицюра. – Я дякую ініціаторам задуму за важливу роботу для історії нашого міста. Адже такі проєкти – це любов до Тернополя в дії.

Велику Синагогу спорудили в 1662-1668 роках. Розташована вона була  трохи вище від сучасного музичного училища, на вулиці Паращука. В роки Другої світової війни будівля дуже постраждала і згодом її руїни знесли. Тепер на її місці – приміщення також уже не діючої за призначенням старої котельні, де розташовані майстерні художників.

– У довоєнні роки євреї складали понад половину всього населення нашого міста, – розповідає Володимир Кріса. – З 39 тисяч мешканців майже 20 тисяч були євреї. Вони були ремісниками, архітекторами, лікарями і зробили значний вклад у розвиток нашого міста.

– Цікаво, що у спогадах про довоєнний Тернопіль йдеться про те, що батьки заохочували, аби діти різних конфесій ходили один до одного в храми – синагогу, церкву, костел, – додає скульптор і художник Дмитро Мулярчук. – Це було дуже мудро, адже діти приймали різні релігії і усвідомлювали, що вони є частиною єдиної спільноти, незважаючи на віросповідання.

Оскільки макет синагоги зробили у масштабі 1:100, то він вийшов доволі невеликий і митці вирішили доповнити його макетом Ринкової площі, яку Тернопіль втратив під час війни і на території якої, власне, і розташована синагога.

– Площа Ринок у нас не збереглася, на відміну від Львова, Івано-Франківська, – каже Дмитро Малярчук. – А це якраз візитна картка всіх західних міст, яка розміщена на перетині основних вулиць і торгових шляхів. Ми, на жаль, її втратили. Залишився лише один будинок – аптека Фрейденталя, де зараз розміщений лікувально-фізкультурний диспансер.  Завдяки бронзовому макету можемо дізнатися, якою вона була.

До слова, на вулицях Тернополя можна побачити макети пам’яток довоєнного міста – Парафіяльний костел, будівлю Кафедрального собору, середмістя, будівлю Першої української гімназії. У листопаді макет будівлі гімназії доповнили скульптурною композицією, на якій відобразили ще два десятки знаних діячів різних галузей знань не тільки українських, а й закордонних. На ній зображений глобус з позначенням тих географічних точок, куди «закинуло» вихованців тернопільської гімназії після навчання і які змогли себе проявити від Мадагаскару до Америки, у Європі та Азії.

Вже незабаром у Тернополі планують відтворити бронзові міні-копії інших відомих споруд – міської ратуші, костелу єзуїтів, залізничного вокзалу, фігури святої Теклі – покровительки міста.

Автор




Схожі публікації

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *