Легалізація грального бізнесу в нашій країні свого часу стала непересічною подієї. Насправді, більш як десятилітня заборона внесла свої корективи в настрої споживачів та можновладців. Тому хтось з піною зі рта доводив, що цей крок призведе до ледь не епідемічного характеру розвитку ігрової залежності. А ось автори законопроекту про легальний статус індустрії азартних розваг переконували, що бюджет щорічно буде отримувати у вигляді плати за ліцензії та податків багатомільярдні суми.
Зрештою, на практиці найпесимістичніші та найоптимістичніші прогнози не справдилися. Звичайно, на розвиток грального бізнесу негативно вплинули спочатку пандемія коронавіруса, а згодом рашистська навала. Та й недосконалість державної фіскальної політики та постійні зміни правил гри стали причиною того, що потужні іноземні оператори досі не поспішають заходити на український ринок.
Наразі можновладці знову збираються ліквідувати державного регулятора у сфері організації азартних ігор та лотерей — КРАІЛ. Та вкотре обіцяють запустити механізм онлайн моніторингу грального бізнесу. Ідея відмовитися від “ручного управління” та зробити прозорими та відкритими процеси видачі ліцензій та контролю за діяльністю операторів ринку (включно з перевірками повноти сплати податків) ні в кого не викликає заперечень. Але запускати такий механізм треба лише тоді, коли він повністю готовий та ретельно протестований. Інакше можна отримати зворотній результат та примусити навіть існуючі легальні гральні заклади замислитись над переходом у тінь, чи взагалі відходом з вітчизняного ринку.
Коли не варто рубати гілку, на якій сидиш
Як зазначають експерти аналітичного порталу Librportal: http://librportal.org.ua/, зараз світова індустрія азартних розваг (особливо це стосується онлайн казино) переживає справжній підйом. Цьому значною мірою сприяла тенденція зняття заборони на діяльність грального бізнесу, що буквально пронеслася планетою. В цьому смислі Україна не пасла задніх та навіть випередила такі країни, як Німеччина чи Нідерланди. На жаль, в нас на розвиток цієї сфери діяльності, як і всієї економіки, катастрофічно вплинула війна. А ось в світі доходи онлайн казино рекордно зросли. Особливо це стосується країн Східної Європи, наприклад, Словаччини чи Латвії. Це дозволило наповнити бюджет додатковими чималими надходженнями.
Тішить, що такая тенденція має зберігатися ще принаймні найближчі 3–4 роки. Тому, можливо, владі України не варто робити надто різких та неоднозначних кроків в питанні регулювання грального бізнесу та постійно звинувачувати легальних операторів у несумлінній сплаті податків. Адже вести бізнес, та ще й отримувати прибуток, в умовах війни зовсім нелегко.
Україна — зовсім не Лас-Вегас
Є ще один нюанс. В нас за статистикою хоча б раз відвідували наземне чи онлайн казино біля 9% людей. Тих, хто постійно грає, цікавиться новинами індустрії, читає обзори популярних казино, наприклад, на цьому порталі: http://librportal.org.ua/pokermatch-casino.html, ще менше. В європейських країнах чи в Північній Америці цей показник набагато вищий. Хоча в США гральний бізнес дозволений далеко не в усіх штатах, його сукупний річний дохід приблизно дорівнює бюджету України. Тобто перспективи отримувати нарешті очікувані поступлення до державної скарбниці насправді є. Можливо, просто варто дочекатися закінчення війни, щоби об’їктивно оцінити ситуацію?
