Майстриня з Кременця Катерина Поднєжна: «Моє полотно – це яєчна шкаралупа. На ній малюю те, що бачу і відчуваю» (фото)

Майстриня з Кременця Катерина Поднєжна: «Моє полотно – це яєчна шкаралупа. На ній малюю те, що бачу і відчуваю» (фото)


Майстриня з Тернопільщини виготовляє прикраси із звичайнісінької шкаралупи
У руках Катерини Поднєжної із Кременця яйця перетворюються на справжні витвори мистецтва. Жінка розмальовує їх не лише на Великдень, а й протягом всього року. Використовує віск, також вирізьблює та видряпує візерунки. На писанках Катерини – мальовничі краєвиди Кременця: гора Бона, костел святого Станіслава, будинок-музей Юліуша Словацького, краєзнавчий музей та Єзуїтський колегіум. А ще із шкаралупи яєць майстриня створює делікатні кулони та сережки з етнічними та авторськими мотивами. Незвичайна основа додає виробам особливого шарму і текстури.
Катерина Поднєжна народилася на Львівщині. Вдома разом з рідними створювала перші писанки. Коли ж навчалася у Кременецькому обласному гуманітарно-педагогічному інституті, записалася на гурток писанкарства.
Перша моя писанка зовсім не вдалася, це і стало поштовхом для мене, – зізнається майстриня. – Я пробувала ще і ще. І кожного разу вдавалося краще. Писанкарство захопило мене настільки, що кожного разу я шукала все нові техніки. А з досвідом і якість виконання покращувалася. Але чомусь у нас так заведено, що писанки актуальні лише у Великодній період, з чим я категорично не згідна, тому працюю над ними протягом усього року.

Катерина не обмежується традиційними орнаментами української писанки – створює на яйцях міні-картини. Переконує, що шкаралупа для неї – незвичне полотно для втілення творчих задумів. Щоразу ставить перед собою нові виклики, аби працювати і вдосконалюватися.

Я – художниця. І в мене полотно – це яєчна шкаралупа, – зізнається Катерина. – Тому на яйці я малюю те, що бачу і відчуваю. Мої роботи – це далеко не завжди традиційні писанки, це швидше художній розпис, або мініатюрні картини.
Окрім писанок, у доробку майстрині є оригінальні прикраси з яєчної шкаралупи.
Я цікавилась роботами інших майстрів зі всього світу на теренах Інтернету, які техніки вони використовують, які інструменти та матеріали, що зображують, там я вперше й побачила кулони з яєчної шкаралупи, – розповідає майстриня. – Вирішила спробувати, однак мої перші проби були не дуже успішними. Вироби часто ламались, смола погано лягала на шкаралупу та ще багато різних нюансів, але як завжди – все приходить з досвідом.
Процес роботи з яєчною шкаралупою тривалий, вимагає скурпульозності і витривалості.

  • Візерунок створюю на порожньому яйці (попередньо очищеному від вмісту). Для творчості згодяться всі яйця – і домашні, і куплені. Звісно, домашні міцніші. Це може бути і куряче, і качине, і гусяче яйце. Найголовніше, щоб яєчна шкаралупа була без пошкоджень. Малюю простим олівцем форму майбутнього виробу, а далі воском наношу лінії майбутнього візерунку так, як і в писанці. Кольори накладаю на яйце від світлого до темного кольору. Після цього знімаю віск з яєчної шкаралупи над свічкою. Також створюю прикраси, видряпуючи малюнок на пофарбованій шкаралупі. Після цього вирізаю по контуру майбутній виріб. Роблю це спеціальним інструментом, у мене це гравер, по контуру майбутньої прикраси. А останнім етапом є покриття ювелірною епоксидною смолою з обох боків в процесі висихання. Найбільша складність для мене – це накладання смоли на передню сторону кулона, тому що смола не одразу хоче залишатись на випуклій поверхні яєчної шкаралупи рівномірним шаром. Близько трьох годин поправлянь, збирання зайвих крапель, а тоді по дві доби на висихання з кожного боку. Останнім часом я зацікавилась ще однією незвичною технікою – поєднанням смоли з деревиною. Дуже цікаво спостерігати, як смола різного кольору змішується і формується шарами, при цьому є можливість всього на один-два рухи, щоб створити малюнок, інакше виріб буде зіпсований. А далі довгий процес шліфування, полірування та покривання лаком. До речі, мене часто питають, чи не шкідлива ця смола для здоров`я. Звісно, що ні. Ми використовуємо спеціальну ювелірну смолу, яка нетоксична і не викликає подразнень на шкірі.
  • У 2013 році Катерина Поднєжна отримала звання Майстра народної творчості. А нещодавно ввійшла у World Egg Artist Association – спільноту майстрів, які займаються обробкою яєчної шкаралупи. Її засновниця – Гелена Кім, живе в Південній Кореї, займається популяризацією такого мистецтва. Існує каталог майстрів, куди входять митці з усього світу, на даний момент це трохи більше, як 300 художників, з них близько 20 – з України.
    Катерина Поднєжна щодня працює над вдосконаленням своєї майстерності, щоразу опановує нові техніки. Зізнається, для неї найважливіше і найприємніше те, щоб її вироби дарували людям тільки гарний настрій і прекрасні емоції.
    Юля ТОМЧИШИН,
    фото з архіву Катерини Поднєжної.

Автор

Avatar

журналіст, газета "Наш ДЕНЬ"




Схожі публікації

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

shares